Vitrolles: warisan kontemporari “rudy’s cube”

Ini seni bina kontroversi apabila ia dibuka pada tahun 1994 dan kemudian ditinggalkan pada tahun 2000 untuk parah dirosakkan, telah dilaburkan semula Julai lalu oleh Aix en Provence Lyrical Art festival untuk beberapa rancangan. Dan oleh pelawat yang mencintai warisan hujung minggu ini. Pagi Ahad ini, ia juga menjadi Datuk Bandar Vitrolles lo Acc Gachon yang bertindak sebagai panduan untuk seratus pelawat. Di tempat duduk, tempat duduk kayu asli telah dipasang semula untuk bulan Julai, ada yang masih ditandai sebagai dinding di sekitarnya. “Tempat ini tidak boleh menderita biasa-biasa saja, mengimbas kembali lo Acc Gachon, sama ada kita suka seni bina atau tidak, ia tidak boleh menjadi tempat yang rata-rata”. Bangunan ini tidak meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh: ia dibenci atau dipuja!

Morgan telah tinggal di Vitrolles sejak 2013. Datang bersama keluarganya, dia hanya pernah melihat Stadium dari luar. Peristiwa Hari Warisan terlalu baik untuk tidak memanfaatkannya: “ia adalah kiub, blok besar, agak keras, tetapi kemudian di dalamnya dipikirkan dengan baik. Saya harap mereka akan melakukan perkara di sana nanti”. Orang lain seperti Christ Analle melihat Johnny Clegg dalam konsert di sana pada tahun-tahun 1 dewan. Dia kembali ke sana pada musim panas ini untuk melihat kebangkitan opera Gustave Mahler: “ia adalah emosi yang luar biasa, benar-benar tempat ini istimewa. Terutama dengan tag ini di mana-mana, kedua-duanya moden, bangunan itu agak menakutkan apabila anda tiba tetapi ia menarik sebenarnya”.

Di dalamnya, keajaiban tempat yang dibantu oleh akustik yang sentiasa moden meyakinkan Philippe Delcroix, pengarah Festival seni lirikal antarabangsa Aix-en-Provence dan Presiden Pusat Seni Bergerak Antarabangsa (CIAM) untuk memberikan persembahan lirik di sana, serta sarkas menunjukkan hujung minggu ini: “Ini adalah kali ke-1 di mana isyarat sarkas terutamanya kontemporari dilakukan dalam perkara ini yang merupakan tempat yang luar biasa untuk disiplin ini”.

Semasa menunggu pemulihan sebenar Stadium Vitrolles yang banyak berharap, Festival Seni Lyric harus terus menghasilkan pertunjukan di sana selama beberapa tahun lagi.