0

China Visi Alam sekitar Kepimpinan

Itu Glasgow, dan U. N. Perubahan Iklim Persidangan (COP26), yang utama diplomatik kesilapan untuk Beijing? Untuk sebuah kerajaan yang membanggakan dirinya untuk pragmatisme, menghabiskan jutaan di kerajinan global, dan didakwa alat ganti ada usaha di membangun lembut kuasa, ia pasti akan muncul begitu. Ini bukan hanya karena kutukan pemimpin global, dan Presiden AMERIKA Joe Biden terutama, yang tiba-tiba memiliki pengaruh untuk soalan China keikhlasan dan aspirasi untuk dunia kepimpinan. Yang lebih penting, COP26 tidak dapat membandingkan ke jika tidak cemerlang tahun dalam iklim tindakan untuk China.

Sesungguhnya, 2021 telah mula cukup baik untuk Beijing: Pada bulan januari, Negeri China Majlis mengeluarkan kertas putih di atas pembangunan internasional kerjasama termasuk bahasa pada pembangunan hijau di bawah Pinggang dan Jalan Inisiatif (BRI) dan menampilkan seluruh bagian di alam perlindungan alam sekitar untuk pasangan negara. Seterusnya, Beijing dibawa kembali dari pensiun yang paling dihormati iklim negosiator, Xie Zhenghua. Bergerak memberi isyarat Beijing kesediaan untuk melibatkan diri dalam membina iklim rundingan dengan AS wakil, walaupun sedang berlangsung China-AMERIKA ketegangan. Tidak lama setelah itu, Beijing juga dipuji untuk melepaskan hijau pelaburan prinsip-prinsip untuk BRI projek yang besar, dikembangkan dalam perundingan dengan pakar antarabangsa. Dan, ke atas ini off, Xi membuat dua pengumuman mengejutkan pada bulan September 2021 U. N. Ketua Perhimpunan pertemuan: melakukan China untuk menjadi neutral karbon dengan 2060 dan mengumumkan pemberhentian dana untuk arang batu tumbuh-tumbuhan di luar negara.

Namun, pada saat iklim perwakilan berkumpul di Glasgow untuk COP26 bertemu di bulan November 2021, tidak ada komitmen ini dan tindakan yang tampaknya telah banyak bearing. Sebaliknya, tajuk utama adalah semua tentang Xi dari ketiadaan perhimpunan. Bekas atas AS iklim negosiator pergi sejauh untuk ciri-ciri Xi keputusan sebagai “paling besar ketidaksepakatan” untuk membuat COP26 kejayaan. Perkara-perkara yang tidak mendapatkan jauh lebih baik pada akhir dua minggu rundingan apabila COP26 presiden, Alok Sharma, menyatakan dia “sangat kecewa” dengan China dan India untuk menyiram komitmen untuk menghentikan arang batu. Sharma diumumkan bahawa kedua-dua anda akan perlu untuk “menjelaskan kepada iklim-negara-negara lemah mengapa mereka melakukan apa yang mereka lakukan.”

Kedua-dua tindak balas awal dan akhir komen disebut demikian, yang bahkan John Kerry-Xie Zhenghua pengumuman mengejutkan pada ramping kerjasama antara Amerika Serikat dan China untuk menangani perubahan iklim tidak membersihkan udara sepenuhnya. Dan mungkin yang terbesar kuku di China iklim diplomasi peti mati datang dari tiada lain daripada bekas Presiden AS Barack Obama. Dalam bahasa mengingatkan peristiwa lebih dari satu dekade yang lalu, dia pergi sejauh untuk menyatakan bahwa negara China pelan dan tindakan menunjukkan “berbahaya kekurangan segera” dan oleh itu menunjukkan negara ini “kesediaan untuk menjaga status quo.”

Tetapi membaca China iklim tindakan melalui lensa COP26 sandiwara akan menjadi agak terbatas, jika tidak sepenuhnya salah. Ini adalah kerana iklim di Beijing visi kini telah melepasi tempat yang disediakan oleh Pbb Perubahan Iklim acara Persidangan. Dalam erti kata lain, Beijing aktif mengembangkan ruang untuk iklim diplomasi dan mempromosikan wacana pada iklim tindakan yang melebihi bahasa dan prerogatif POLISI mesyuarat.

Memperluas Ruang untuk Iklim Diplomasi

“Tindakan berbicara lebih keras daripada kata-kata” adalah Beijing sambutan untuk Biden soal China global kepimpinan mantel. Dan, ia adalah jelas bahwa China adalah niat mengambil kedua-dua iklim perbualan dan tindakan di luar lorong tinggi peringkat mesyuarat diplomatik. Yang paling baru-baru ini kasus di titik di Beijing yang belum pernah terjadi sebelumnya perjanjian pada iklim kerjasama, “hijau pemulihan,” dan hijau pembangunan mapan ditandatangani dengan negara-negara Afrika di FOCAC bertemu di akhir November. Yang jelas, ini adalah pertama kalinya dalam sejarah FOCAC mesyuarat di mana iklim itu berarti seperti yang terpisah sama sekali kerjasama kawasan.

Begitu juga, pada bulan oktober 2021, Beijing mengumumkan inisiatif Meningkatkan Hijau dan Mapan Pembangunan Kerjasama dengan ASEAN pada bulan oktober 2021 puncak. Walaupun ini bukan kali pertama isu lingkungan layak perhatian khusus dalam ASEAN konteks, perbezaan utama di masa kini adalah permainan changer sama ada pelancaran atau dekat menyiapkan beberapa utama BRI projek infrastruktur di seluruh kawasan.

Semua ini tidak bermakna bahawa China meninggalkan tingkat tinggi Pbb forum. Sebaliknya, ia adalah tidak senonoh yang Beijing menggunakan platform lain untuk memegang iklim diplomasi pedang, di mana perjanjian berdua kawasan dan rakan-tertentu. Ia juga pergi tanpa mengatakan itu kerjasama inisiatif berdiri di stark kontras untuk selama-lamanya stalemates sekitar iklim pembiayaan, dana untuk penyesuaian, dan kehilangan dan ganti rugi pada POLISI rundingan.

Baru Iklim Tindakan Bahasa

Sejajar dengan politik menonjol visi untuk “tamadun ekologi” (生态文明), Beijing sekarang juga set baru iklim wacana trajektori. Paling khusus, tujuannya adalah untuk frame iklim tindakan ke bahasa yang berjalan di atas dan di luar pertanyaan pada karbon dan arang batu. Dalam mempromosikan memahami perpaduan antara alam dan manusia (天人合一), Beijing sekarang muncul dilakukan untuk tindakan yang menangani masalah ekologi dan kepelbagaian sebanyak penyelesaian untuk emisi karbon. Ini adalah niat yang paling menonjol memberi isyarat pada U. N. Kepelbagaian COP15 pertemuan, yang China menjadi tuan rumah pada bulan oktober 2021. Walaupun (kebanyakannya maya) plenaries hanya set peringkat pertama rundingan, dengan kedua setengah dijadualkan untuk April 2022, Xi cepat untuk mengumumkan kepelbagaian dana $230 juta, untuk menyokong kepelbagaian perlindungan di negara-negara berkembang. Sekitar masa COP15 pertemuan, Beijing juga dikeluarkan pertama yang pernah kertas putih di malaysia. Semua ini adalah selamat datang berita, terutama memandangkan BRI koridor sendirian dianggarkan tindih dengan lingkungan sekurang-kurangnya 265 spesies yang terancam, 1,739 penting burung kawasan atau kunci kepelbagaian kawasan, dan 46 kepelbagaian hotspot.

Tentu saja, ada lebih ke ekologi peradaban doktrin daripada hanya cuba untuk termasuk alam dan kepelbagaian dalam perubahan iklim percakapan. Xi menyeluruh tesis, sekarang teliti menjelaskan oleh beberapa penyelidikan institut dan pemikir, adalah bahwa ekologi peradaban set manusia pada peringkat seterusnya pembangunan. Singkatnya, ia membolehkan manusia untuk pergi di luar cara pengeluaran dan penggunaan dicetuskan oleh Revolusi Industri, dan masukkan ke yang lebih canggih tahap pembangunan, ditandai seperti harmoni kewujudan bersama dengan alam. Di sebuah negara yang terkenal untuk propaganda dan hyperboles, cara terbaik untuk memahami keutamaan ini baru ekologi visi untuk dicatat bahwa ia adalah sekarang mesra digelar sebagai kunci komponen Xi-plomacy.

Namun, ketika ia datang untuk bukan Cina komentar, kedua-dua visi untuk masa depan bersama manusia dan alam dan memperluas ruang untuk iklim diplomasi sering muncul untuk menjadi kehilangan dalam terjemahan. Sebaliknya, hanya seperti di tahun 2009, Beijing diadili oleh POLISI mesyuarat’ janji-janji dan rekod. Bagaimanapun, terdapat sekurang-kurangnya tiga sebab mengapa menangkap ke Beijing baru diplomatik dan melompat-lompat penjelajahan ke ekologi peradaban dan iklim adalah tindakan penting.

Pertama, di luar politik drama COP26, ada beberapa ketepatan untuk kenyataan bahawa China pendekatan untuk perubahan iklim tidak mempunyai rasa yang perlu segera. Memang, ini melampaui ekologi peradaban atau khusus negara China pelan dan bersih-sifar karbon strategi. Bukan, ini juga masalah ontologi pendekatan. “Seratus tahun,” Cina komentator sering berminat pada yang mengatakan, “hanya sekelip mata.”Yang merujuk, tentu saja, adalah untuk China beribu-lama sejarah dan tuntutan untuk kapasiti unggul dalam bermain permainan lama. Namun, tidak ada permainan lama ketika “mengerikan” massa kepunahan spesies adalah di kaki langit. Jika kerajaan China yang serius dalam menangani kepelbagaian isu-isu bersama-sama dengan daerah tempatan dan rakan-rakan, ia perlu mula dari premis bahwa waktu berjalan sangat cepat.

Kedua, berminat pada menegakkan prinsip-prinsip kedaulatan dan tidak campur tangan, Beijing sering pendekatan alam sekitar konflik dengan dakwaan yang China aspek “orang” dan berpegang teguh kepada domestik undangan proses. Namun, ia sering jelas siapa “orang-orang” dan sama ada kepentingan mereka menyelaraskan dengan dikatakan visi pembangunan hijau dan mapan. Kasus di titik yang sering disebut perdana BRI pembinaan sebuah loji kuasa hidro dalam Batang Toru, Indonesia. Di antara banyak kontroversi yang berkaitan dengan projek itu adalah klaim yang pembinaan membahayakan kehidupan yang terakhir spesies langka orang utan. Apa yang sering tidak mengulas adalah bahwa masyarakat setempat dan pelbagai kumpulan split dalam pendapat mereka – beberapa menyokong pembinaan, sementara yang lain menentangnya. Dan ini hanya salah satu dari banyak kes di mana kedua-dua tanggapan pada “yang akan orang-orang” dan harapan bahwa masyarakat setempat akan menjadi “tanah pelindung” set yang sama sekali tidak realistik platform sama ada untuk konsultasi atau resolusi alam dan cabaran pembangunan di atas tanah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.