AC / DC yang diriwayatkan oleh Mart authenticgal Thierry Lamy

Mereka telah membuat orang ramai bergetar selama hampir 50 tahun dengan suara-suara yang begitu ciri penyanyi mereka Bon Scott pertama, Brian Johnson untuk generasi akan datang, tanpa melupakan solo gitar Angus Young. AC / DC, legenda yang tidak dipertikaikan dan duta besar hard rock sejak tahun 1973, kembali ke hadapan pentas baru-baru ini. Ini adalah peluang yang diharapkan untuk rumah penerbitan sedikit demi sedikit untuk memberitahu kami, dalam komik, pengembaraan manusia dan kreatif kumpulan Australia-British ini. Bagi karya-karya yang diterbitkan sebelum ini, khusus untuk Prince, Queen, The Beatles, Bob Marley, Jimi Hendrix, The Doors, tetapi juga kepada beberapa orang Perancis seperti Indochine atau Bashung (album terakhir ini akan dikeluarkan pada bulan November), idea ini adalah untuk meneroka alam semesta mereka dan pengeluaran seni mereka.

Lima belas kartunis, dari latar belakang dan kebangsaan yang berbeza (Anne Royant, Baudouin lupa, C Logoccile Barneoud, Cl Abochment C. Fabre, L Acocaah Touitou, Othman Selmi, Romain Brun, Samir Dahmani, Samuel Figui Logocre, Toru Terada, Will Argunas, Yvan Ojo, Christopher, Jo Videocl Alessandra, dan Martin Trystramse) menetapkan untuk menggambarkan banyak bab kehidupan kumpulan: ketibaan Keluarga Muda Scotland di Australia, mencari kehidupan yang lebih baik, permulaan, kejayaan pertama, kematian Bon Scott pada tahun 1980, pelepasan pelbagai album mereka… Untuk menceritakan kisah ini, rumah penerbitan itu (sekali lagi, selepas jumlah David Bowie) mempercayakan teks kepada penulis skrip dan penulis dialog Thierry Lamy. Pengarang yang baik dua puluh komik, ahli sejarah dengan latihan, Mart yang digunakan untuk menulis senario beliau berdasarkan dokumentasi yang kukuh. Selama enam bulan, dia membenamkan diri dalam pekerjaan dan kehidupan pemuzik ini, dengan bantuan wartawan, pakar rock, Nicolas Finet yang, dari pihaknya, menulis teks dokumentari yang melengkapkan komik: “prinsip koleksi Rock ini dalam komik adalah untuk melibatkan diri dalam kehidupan artis atau kumpulan muzik, tetapi juga dalam kehidupan peribadi mereka, dengan kemanusiaan, kekuatan dan kekurangan mereka, jelas penulis skrip. Untuk menceritakan kisah di sebalik kisah itu, untuk menceritakan bagaimana semangat menghidupkan mereka sehingga menjadikan mereka bintang. Ahli-ahli AC / DC agak berhati-hati tentang kehidupan peribadi mereka. Kesukarannya adalah untuk mencari jiwa kumpulan yang dibawa oleh saudara-saudara Angus dan Malcolm Young, untuk mendekati petikan simbolik Bon Scott yang merupakan kekuatan alam.”

Rumah penerbitan secara beransur-ansur merosot, dalam komik, banyak tema: sejarah, Profesi, Sukan, navigasi, orang terkenal… Orang-orang tentang batu pasti yang paling lazat. AC / DC dalam komik adalah contoh hebat dari ini, sebuah buku komik yang luar biasa, saat membaca yang menawan dan bermaklumat.